måndag 13 augusti 2012

Pelargon


En av sommarens vackra blommor tycker jag är pelargonen, tacksamt blommar den även om den får dåligt med vatten i utsatta soliga lägen.
Så har ju inte varit fallet i sommar utan blommorna har fått utstå både regn och ruskväder blandat med enstaka soltimmar. Det gillar dom inte så mycket men de blommar tåligt ändå.
Men förra veckan hade vi en dag med värsta vindbyarna och ösregn, i alla fall här på västkusten. När jag kom hem från jobbet låg min fina uppstammade fuchsia nedblåst över pelargonen som naturligtvis hade fått en massa brutna grenar...
Jag räddade dom och satte dom i köket istället, inte så tokigt med en pelargon inomhus heller.

Marie-Louise

1 kommentar:

Mervis smycken/Sländan sa...

Näe, någon pelargonsommar har det inte varit... Mina rosenpelargoner gillar inte regn, så de har varit lite bruna... Men att sätta blomkvistar i vatten, är en lysande idé! De håller förvånansvärt länge som snittblomma.